بازگشت دنیای حقیقی به آموزش مجازی

به تازگی، راهنمای جدیدی برای واقعیت مجازی در یادگیری منتشر شده است.

همه گیری کووید19، میلیون ها نفر را که در سراسر جهان مشغول به تحصیل هستند، متحول کرده‌ است. یادگیری آنلاین به یک هنجار تبدیل شده و فناوری های نوآورانه، همچون واقعیت مجازی (VR)، با شبیه‌سازی تجربیات دنیای واقعی می‌توانند مانند یک گردش علمی، یادگیری را دگرگون کنند.

واقعیت مجازی پرسش‌هایی را نیز در مورد سلامتی و ایمنی، از جمله ناراحتی‌های جسمی، مشکلات بینایی، حساسیت به نور و موارد دیگر مطرح می‌کند. ایزو به تازگی دستورالعمل‌هایی را با هدف رفع این مسائل در محیط آموزش و تضمین اطمینان از کارکرد موثر و ایمن اینگونه فناوری‌ها، منتشر کرده‌است.

گزارش فنی ISO/IEC TR 23842-1 (فناوری اطلاعات برای یادگیری، آموزش و پرورش- راهنمای عامل انسانی برای محتوای واقعیت مجازی- قسمت 1: ملاحظات هنگام استفاده از محتوای واقعیت مجازی) جزئیاتی را که کاربران هنگام استفاده از محتوای واقعیت مجازی در یادگیری، آموزش و پرورش باید در نظر بگیرند، شرح می‌دهد. این امر به کاهش هرگونه سردرگمی بین حقیقی و مجازی کمک کرده و آموزش گیرندگان را در استفاده موثر از این فناوری یاری می‌دهد.

گزارش فنی ISO/IEC TR 23842-2 (فناوری اطلاعات برای یادگیری، آموزش و پرورش- راهنمای عامل انسانی برای محتوای واقعیت مجازی- قسمت 2: ملاحظات هنگام تولید محتوای واقعیت مجازی)، با پیش تعریف ملاحظات مربوط به سلامت و یادگیری در زمان توسعه محصول به تولید کنندگان محتوا کمک خواهد کرد.

Jaeuk Eu ، رهبر پروژه گروهی از کارشناسانی كه این گزارشات فنی را تدوین كرده‌اند، اظهار می‌دارد: با توجه به سرعت پیشرفت واقعیت مجازی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم كه این ابزار دارای ارزش وکاربرد گسترده در حوزه یادگیری باشد. بنابراین مهم است که جنبه های تندرستی در نظر گرفته شود.

برای مثال، عدم تمایز بین مجازی و حقیقی می‌تواند منجر به مشکلات اجتماعی همچون سندروم reset شود، که در آن کاربران بین این دو فضا سردرگم می‌شوند.

در حالی که در انتظار کاربرد بیشتر واقعیت مجازی در مدارس هستیم، رعایت دستورالعمل‌های ایمنی ضروری به نظر می‌رسند. گزارش فنی ISO/IEC TR 23842 این کار را با کمک عوامل انسانی مورد نظر کاربران و توسعه دهندگان برای تضمین ایمنی کارکرد، انجام می‌دهد.

گزارش فنی ISO/IEC TR 23842  (قسمتهای 1 و 2) توسط ISO/IEC JTC 1/SC 36 (فناوری اطلاعات برای یادگیری، آموزش و پرورش)، کمیته فرعی مشترک ISO و IEC تدوین شده است و دبیرخانه آن بر عهده آژانس استاندارد و فناوری کره جنوبی (KATS) می‌باشد.

منبع: سایت ایزو

مترجم: آزاده علائی طالقانی- دفتر روابط عمومی و امور بین الملل